aan tafel!

De nood aan gezonde voeding

In ons huidige eetpatroon zitten vaak veel suikers verborgen. Op die manier worden kinderen van jongsaf gewoon aan zoet. Kinderen hebben echter behoefte aan gezonde voeding. Op die manier krijgen ze de nodige energie om te ravotten, maar ook om aandachtig te zijn in de klas. Hoe kan je je kind een gezond voedingspatroon aanleren? 6 tips.


1. Eet samen én maak het gezellig

Maak van tafelen een gezellig moment en toon aan je kind wat je zelf eet. Geef die groente een hippe naam (zeg niet: spruitjes maar zeg: powersprouts) en zorg voor kleur en creativiteit op het bord (onderzoek leert dat kinderen dan méér eten). Onthoud: als ouder beslis je wat op tafel komt, maar het kind beslist hoeveel het eet. Een strijd aangaan op eet-vlak is meestal geen goed idee.

2. Betrek je kind

Laat kinderen af en toe helpen in de keuken. Op die manier leren ze over ingrediënten en krijgen ze de kans om vragen te stellen. Dat wekt de interesse rond (gezonde voeding). Stel ook de vraag: 'Wat zou jou held eten?'. Onderzoek leert namelijk dat kinderen vaak denken dat helden gezond eten én dan ook vaker zelf de gezondste keuze zullen maken.

3. Proeven, maar in kleine stukjes

Proeven is de boodschap! Een kind moet wel 10 keer iets proeven voor het duidelijk wordt dat hij/zij iets echt niet lust. Zorg ook voor kleine porties. Onderzoek weet immers dat kinderen méér fruit en groenten eten als ze het gemakkelijk kunnen eten.

4. Structuur en afspraken
 

Een heldere structuur met 3 maaltijden en ongeveer 2 (gezonde) tussendoortjes is aangewezen. Heb aandacht voor het feit dat kinderen nood hebben aan verschillende elementen van de actieve voedingsdriehoek. Duidelijke afspraken met je kind scheppen dan weer helderheid. Zo kan je bijvoorbeeld afspreken dat frisdrank enkel voor speciale gelegenheden is.

5. Beweeg (samen)

Vergeet beweging op regelmatige basis niet. Ook dit kan je samen met je kind doen: een wandeling met de hond of een ritje op de fiets creëren fijne gezinsmomenten. Hier zetten we onze bewegingstips voor je op een rij.

 

6. Maar... overdrijf niet

Zoals altijd is een goed evenwicht belangrijk, ook in voeding. Gezond eten is van belang, maar je kind alles ontzeggen is niet nodig. Een snoepje, ijsje of een stuk chocolade kunnen geen kwaad.

FIJN DAT JE

BIJ ONS BENT

  • Facebook Social Icon

ZITDAZO VZW

ONS TEAM

ONDERNEMINGSNUMMER 0538 794 814

IBAN BE82 0017 0619 8068
 

ALGEMENE VOORWAARDEN

CONTACTEER ONS