• Facebook - White Circle

TIP 1

Bezoek met je klas of school een opvangcentrum of een lokaal opvanginitiatief. Bereid het bezoek goed voor: laat bijvoorbeeld de leerlingen vooraf vragen doorgeven.

 

Weet je niet waar naartoe?

Je vindt hier, hier & hier een overzicht van de opvangcentra en andere initiatieven in jouw buurt.

TIP 2

Laat je leerlingen ervaren wat het voelt om zélf vluchteling te zijn. Je kan aan de slag op verschillende manieren:

 

- laat leerlingen vluchtelingenroutes in kaart brengen, alsook een 'vluchtplan' opstellen. Welke gevaren voorzien ze? Op welke vervoersmiddelen rekenen ze? In welke tijd hopen ze de tocht af te leggen? Bekijk het document 'Welk traject legt een asielzoeker af?'.

 

- laat leerlingen door middel van een serious game aan de lijve ervaren wat het voelt om vluchteling te zijn. Hier kan je terecht. Voor leerlingen uit de hogere graden die het Engels machtig zijn, zijn dit en dit twee aan te raden 'challenges'.

TIP 3

Nodig een persoon met een vluchtverhaal uit. Een getuigenis is een uitstekende manier om het thema te vertalen naar de leefsituatie van leerlingen, het 'tastbaar te brengen'. Een reflectie-opdracht bij deze ontmoeting hierbij boekt heel wat mogelijke leerwinst. Of: nodig een educatief medewerker van een opvangcentrum in je buurt uit. Dat kan bijvoorbeeld hier.

TIP 4

Nodig een deskundige spreker uit rond het thema. Griet is onze expert op dat vlak. Zij verzorgt lezingen voor ouders, scholen & professionals in spe, evenals workshops rond het thema in de klas. Bekijk ons aanbod hier.

TIP 5

School zonder racisme organiseert in Brussel tochten voor leerlingen van de derde graad. Tijdens de tocht leren de leerlingen verschillende voorzieningen kennen, zoals de Dienst Vreemdelingenzaken en het Commissariaat-generaal voor Vluchtelingen en Staatlozen. De zoektocht leidt hen langs het Klein Kasteeltje, dat is het grootste en oudste open opvangcentrum van het land.

TIP 6

Doe met je school of klas mee aan gastvrije initiatieven. Dat kan door een actie op te zetten binnen het kader van 'Gastvrije gemeente', maar ook door het inzamelen van centjes voor pakweg De Warmste Week van Studio Brussel. Wil je weten hoe goed je school scoort op de schaal van gastvrijheid? Klik dan door naar deze checklist van Klasse.

TIP 7

Laat leerlingen kijken naar vluchtelingen vanuit historisch perspectief. Om welke redenen vluchtten vroegere (oorlogs)vluchtelingen? Wat was de reactie van de bevolking van de 'gastlanden'? Waar kwamen de vluchtelingen terecht?

TIP 8

Laat leerlingen onderzoeken wat de procedures zijn voor vluchtelingen in Vlaanderen, België en Europa. Wat is de conventie van Genève? Wat zijn de rechten van de vluchtelingen? Zijn er ook speciale kinderrechten? Hoe verloopt de opname in een opvangcentrum? De brochure 'Zo woont Mo' die hierbij helpt, vind je hier.

TIP 9

Kinderen vragen afspraken.

KINDERBOEK

OVER VLUCHTEN VAN OORLOG & GEWELD

Ga aan de slag met een educatief pakket rond het thema.

 

Op deze pagina vind je een volledige educatieve toolkit om aan de slag te gaan rond asiel en migratie in Europa. Ook hier vind je een volledig uitgewerkte workshop, door Tumult vzw.

 

Met dit uitgewerkte vormingspakket van Vluchtelingenwerk Vlaanderen kan je aan leerlingen op een interactieve manier duidelijk maken wat een vluchteling is. Achtergrondinformatie bij de vorming vind je hier. De brochure voor leerlingen kan je hier gratis downloaden.

TIP 10

Bekijk samen met de leerlingen een film rond het thema. Hier onze must-sees!

Of laat ze een boek lezen/bespreken/voorstellen.

 

Educatief pakket rond 'Silent Stories' vind je hier.

Begeleiderhandleidingen rond de film 'Illégal' vind je hier & hier.

Op de websites van Lessen in het donker & Mooov vind je filmtips.

Vind meer films, boeken en andere ideeën in dit overzicht.

TIP 11

Als je een vluchteling in de klas ontvangt, hoe reageer je dan? Daar weet dit artikel van Klasse wel raad mee. Het artikel staat stil bij 3 rollen die een leraar kan opnemen en geeft 12 tips voor de komst van een anderstalige nieuwkomer in je klas of school. Een ander artikel geeft advies over het creeëren van een school als veilige haven voor nieuwkomers.

TIP 12

Laat leerlingen de actualiteit volgen door krantenartikels te verzamelen. Hou een discussie of debat over het thema waarin zowel feiten als gevoeligheden, voordelen als nadelen een plaats krijgen.

TIP 13

Sociale veiligheid is voor vluchtelingenkinderen erg belangrijk. Preventie van pesten is voor deze kinderen die in het verleden vaak veel onveiligheid meemaakten noodzakelijk. Als leerlingen zich thuis voelen op school, gaan ze minder vaak posttraumatische stress, depressie en angst ontwikkelen.

TIP 14

Organiseer een kringgesprek-spel waarin leerlingen elkaars herkomst leren kennen. Benodigdheden: grote wereldkaart, spelden en wollen draad om dit spel in je klas te spelen. Bron: Pharo.

TIP 15

Zet met je school een project op poten. Vraag financiële ondersteuning.

FIJN DAT JE

BIJ ONS BENT

  • Facebook Social Icon

ZITDAZO VZW

ONS TEAM

ONDERNEMINGSNUMMER 0538 794 814

IBAN BE82 0017 0619 8068
 

ALGEMENE VOORWAARDEN

CONTACTEER ONS