Rust in je gezin, zélfs in corona-tijden

Op 13 maart ging ons land in verplichte collectieve rust, om zo de zekerheid van een gezonde en veilige haven zo veel mogelijk te vrijwaren. De warme knuffels en de zoenen konden nu niet meer. Het werd een situatie die niemand van ons ooit had meegemaakt en die ook veel onrust teweegbracht. Nele de Ganseman, auteur van het boek 'Rust' geeft tips.


Op 15 februari ’20 kwam mijn boek uit: ‘Rust – 25 manieren om de drukte in je gezin te verzachten’ bij Lannoo. In dit boek vertel ik hoe je samen met je kind(eren) kan tot rust komen, door het creëren van een veilige haven die zekerheid en vertrouwen biedt. Het werd een warme, fijne boekvoorstelling met heel veel mensen dicht bij elkaar. Ik gaf een presentatie en we deden heel concrete oefeningen uit het boek. Ik signeerde boeken, kreeg vele warme knuffels en wisselde volop felicitatiezoenen uit.


In het boek komen vele voorbeeldsituaties voor, waarin er drukte in het gezin kan ontstaan. Situaties die voor vele gezinnen herkenbaar zijn, zoals de momenten voor het slapengaan, situaties van overprikkeling of driftbuien. Ik had toen geen idee dat thuisonderwijs en continu samen zijn met kinderen en werkende ouders de grootste uitdaging ging worden!


Ik had dus nooit verwacht dat de uitgangspunten en oefeningen in het boek voor deze situatie ook van toepassing zouden zijn. Want geef toe, het is een hele uitdaging als gezin om in deze omstandigheden de rust te bewaren. Ik deel daarom graag een aantal concrete tips en uitgangspunten met jullie. En als toemaatje geef ik er audiofragmenten met meditaties en rustgevende oefeningen bovenop.


1. Heb oog voor de gedachten en gevoelens op kindermaat


Een kinderhoofdje staat niet stil, zeker niet in corona-tijden! Als je bedenkt hoeveel zorgen we ons als volwassenen maken over deze situatie, dan kan het niet anders dan dat een kind hier ook hinder van ondervindt. Kinderen hebben vaak voelsprieten en voelen heel sterk aan wat er leeft, zonder dat het is uitgesproken. Het is dus heel goed mogelijk dat ook zij ongerust of zelfs bang zijn.


Neem deze kindergevoelens en –gedachten dus zeker ook serieus. Het helpt niet om ze weg te wuiven of weg te lachen of te zeggen “dat ze toch niet bang moeten zijn” of “flink moeten zijn”. Zo werkt het niet. Dat is als een bal in het water duwen en hopen dat hij niet naar boven springt.

Wat wel helpt, is er rustig over praten. Vragen wat zij ervan denken of wat zij voelen, zonder dit te dramatiseren of te vergroten. Wel laten zijn, wat er is.


Je kan je kinderen dan nog meer helpen, door hen met deze gedachten te leren omgaan. Je kan hen al snel bewust maken van wat er in hun hoofd omgaat én hoe ze hiermee zelf kunnen omgaan. Op die manier worden ze baas van hun eigen gedachten en kunnen ze dit in hun verdere leven opnemen.


Deze ballon-meditatie geeft hen hiervoor de tools, op een zeer kindvriendelijke wijze (en eigenlijk is deze ook perfect bruikbaar voor volwassenen – want ook wij kunnen baas worden van onze gedachten!).


2. Neem tijd voor spanning én ontspanning


Kinderen kunnen soms heel druk zijn: druk in hun hoofd, maar zeker ook in hun gedrag. En oh wee, dat is niet altijd evident in een gezin in corona-tijden. Want probeer maar eens te werken of de gezinstaken op te nemen, met een wervelwind in huis!


Het is belangrijk dat kinderen hun energie kunnen blijven uiten. Laat ze dus maar volop spelen, springen op de trampoline of voetballen in het gras. In deze speciale tijden hoeft het zeker niet altijd volle concentratie zijn. Wat je wel aan je kinderen kan meegeven, is om na deze drukte en na deze spanning weer tot rust te komen. Zo kunnen ze zelf hun emoties leren reguleren.


In deze vulkaan-meditatie leren kinderen om de spanning los te laten en tot rust te komen. In situaties van overprikkeling en overdrive leren ze om hun vulkaan gecontroleerd tot ontploffing te laten komen. Op die manier kunnen ze hun energie toch nog kwijt, maar komen ze ook – samen met de ouders – tot rust.


3. Koester de verbondenheid


De corona-situatie maakt vele mensen onzeker. We hebben het gevoel dat alles anders loopt en weten niet meteen hoe lang het nog zal duren. Voor kinderen verandert er veel aan hun gewone leventje. De school, de hobbies, de vriendjes, de familie, … Alles lijkt veranderd en dat kan hen onzeker maken. Want hoe zal het verder lopen op school? En zullen ze hun vriendjes nog blijven zien? Ook kan het gemis van de familieleden of leerkrachten kunnen beginnen wegen.


Deze meditatie neemt kinderen mee naar een wondertuin, waar ze bloemetjes kunnen plukken. Bloemetjes die ze kunnen schenken aan anderen én aan zichzelf. Op die manier kunnen ze hun eigen talenten benoemen en kunnen ze de verbinding met hun familie en vrienden blijven voelen.


4. Kom samen tot rust


Een goede nachtrust doet wonderen, ook voor kinderen. Als volwassene is het belangrijk dat je voor het slapen gaan écht tot rust komt. Dat kan door alle prikkels even uit te zetten: een bad te nemen, een boek te lezen of de sociale media en andere kanalen uit te schakelen.

Voor het slapen kan je dan met je kind echt tot rust komen en samen op een rustgevende manier de dag afsluiten. Deze trampoline-meditatie helpt daarbij.


In het boek 'Rust' vind je nog meer inspirerende en onmiddellijk toepasbare manieren waar je onmiddellijk samen mee aan de slag kan. Zo creëren we met z’n allen een veilige haven, ook in corona-tijden. Het boek kan je bestellen via www.lannoo.be/rust. De meditaties en andere oefeningen vind je op www.sprankelcoaching.be/rust








#ItTakesAVillage

  • Facebook
  • Spotify
  • iTunes
  • Instagram

ZITDAZO VZW

CONTACTEER ONS

ONDERNEMINGSNUMMER 0538 794 814

IBAN BE82 0017 0619 8068
 

ALGEMENE VOORWAARDEN

Zitdazo_logo_negatief_vol.png
  • Instagram Steven Gielis
  • Facebook ZITDAZO
  • TikTok Steven Gielis
  • Spotify ik tel tot drie
  • iTunes ik tel tot drie