De concentratie van je kind verhogen met yoga-oefeningen

Er mag geen vlieg passeren, of hij heeft ze gezien...

Stop met wiebelen en friemelen...

Zij is zo snel afgeleid...

De dingen die hij leuk vindt, gaan vanzelf... de rest is andere koek

 

Het lukt me toch nooit...

Ik voel me boos...

Ik word hier zenuwachtig van...

 

Klinkt dit bekend in de oren? Lees dan gerust even verder en ontdek hoe je de concentratie, het geduld en het doorzettingsvermogen van je kind of je leerlingen kan aanscherpen en ondersteunen met behulp van enkele eenvoudige oefeningen die je zowel thuis als in de klas kan inzetten.

 

De oefeningen worden nog krachtiger als je ze koppelt aan een concrete situatie. Zo zou je je kind of je leerlingen eerst kunnen uitnodigen om even na te denken over een situatie waarin aandacht en concentratie, geduld en doorzettingsvermogen een belangrijke rol spelen.

 

Lotusbloem

>> lees verder onder de foto

 

1. Ga in kleermakerszit zitten en maak je rug mooi lang.

 

OF

 

Ga op een stoel zitten en plaats beide voeten stevig op de grond. Maak je rug mooi lang.

 

2. Breng je vingers en handpalmen tegen elkaar voor je hart.

 

3. Sluit je ogen en zeg: "Ik richt mijn aandacht op één punt."

 

4. Adem in en strek je armen boven je hoofd. Open nu je handen zoals een bloem haar bloemblaadjes opent. Houd je pink en je duimen wel tegen elkaar.

 

5. Kijk naar de bloem die je boven je hoofd gevormd hebt en adem rustig in en uit.

 

6. Houd je aandacht bij de bloem. Welke kleur heeft jouw bloem?

 

7. Breng je handen terug tegen elkaar en sluit je bloemblaadjes. Op een uitademing breng je je handen terug voor je borst.

 

8. Sluit je ogen en zeg: "Ik richt mijn aandacht op één punt."

 

9. Herhaal deze oefening nog twee keer.

 

De Gemakkelijke Zithouding of kleermakerszit wordt vaak aan het begin of aan het einde van een yogales of tijdens meditatie gebruikt. De houding nodigt uit om met je aandacht naar binnen te keren.De Lotus Mudra is een prachtige mudra vernoemd naar de lotusbloem, die zich door de modder een weg baant naar het daglicht en daar stralend haar bloemblaadjes opent.

 

De pinken en de duimen tegen elkaar houden en zo de handen openen tot een prachtige bloem, verscherpt de concentratie en de aandacht. Bovendien worden doorzettingsvermogen en geduld gestimuleerd wanneer een tweede of een derde poging nodig zijn om een mooie bloem te vormen.

 

Boom met variatie

>> lees verder onder de foto

 

1. Ga rechtop staan in de Berghouding Tadasana.

 

2. Zorg ervoor dat je met beide benen stevig op de grond staat.

 

3. Stel je voor dat je een boom bent en voel hoe je wortels stevig in de aarde groeien. Sluit je ogen en zeg: "Aandacht helpt me om stevig met beide voeten op de grond te staan."

 

4. Breng nu uitademend de aandacht naar je linkerbeen.

 

5. Op een inademing buig je je knie van je rechterbeen zodat je je enkel kan vastpakken.

 

6. Plaats nu de onderkant van je rechtervoet tegen de binnenkant van je linker dijbeen. Je tenen wijzen naar beneden en je knie naar buiten. Als dit moeilijk is, kun je je rechtervoet ook tegen de binnenkant van je linker onderbeen plaatsten of je tenen op de grond en je voet tegen de enkel. Hou je knieën wel vrij!

 

7. Zet je handen in Anjali Mudra, je handpalmen tegen elkaar voor je borst.

 

8.Adem in en strek je armen uit boven je hoofd. Richt je aandacht op een vast punt voor je.

 

9. Ontspan je schouders en adem rustig door.

 

10. Op een uitademing breng je je handen en je been weer rustig naar beneden.

 

11. Herhaal nu de oefening met het andere been.

 

Erg leuk om te doen en een schitterende manier om kinderen zelf het verschil te laten opmerken tussen dingen met en zonder aandacht doen, en hen te laten ervaren hoe aandacht en geduld hen kunnen ondersteunen bij hun taak is hen eerst een prentje geven van de boomhouding en hen uitnodigen om zo te gaan staan. Vaak merk je dan meteen heel wat gewiebel en gegiechel op. Vervolgens begeleid je hen stap voor stap in de houding zoals hierboven beschreven staat. Als je de houding met aandacht uitvoert, gaat ze namelijk een pak makkelijker. Neem even de tijd om dit met je kind of je leerlingen te bespreken. Wat heeft het / hebben ze gevoeld? Wat heeft het / hebben ze opgemerkt?

 

Vrksasana (Boomhouding) is een houding die je helpt om in balans te komen, zowel lichamelijk als geestelijk. De houding geeft rust, zorgt voor evenwichtigheid en vergroot concentratie en aandacht., Bovendien zorgt de houding voor sterke benen en een sterke ruggengraat.

 

Mogelijk heb je meerdere pogingen nodig om als een mooie stevige boom te gaan staan. Lukt het jou om door te zetten?

 

Veel plezier met de oefeningen!

 

Door Evi – Snubbelbubbel – coaching, deugdenyoga en opleidingen voor kinderen, tieners en volwassenen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Please reload

child-1871104_edited.jpg
estee-janssens-396876-unsplash.jpg
Please reload

FIJN DAT JE

BIJ ONS BENT

  • Facebook Social Icon

ZITDAZO VZW

ONS TEAM

ONDERNEMINGSNUMMER 0538 794 814

IBAN BE82 0017 0619 8068
 

ALGEMENE VOORWAARDEN

CONTACTEER ONS