Hoe maak je het hoofd van je kind leeg?

Helaas evolueert onze maatschappij naar een samenleving waarin we steeds minder gebruikmaken van rustmomenten. Alles moet sneller, en als we dan toch eens moeten wachten, vullen we die tijd op door op onze smartphone met anderen in contact te treden. Het is zeker niet zo dat alle kinderen behoefte hebben aan lange pauzes om tot rust te komen, maar toch is het belangrijk om na te gaan of je kind wel voldoende kan herstellen van alle prikkels die het in de loop van de dag heeft opgedaan.

 

Kinderen zijn in de eerste plaats kinderen, en willen vooral genoeg tijd en ruimte om zich te ontspannen. ‘Ruimte’ hoef je in deze zin niet letterlijk op te vatten (al hebben kinderen ook daar natuurlijk behoefte aan). Het gaat erom dat je ruimte geeft om je kind tot rust te laten komen, zodat het de volgende dag weer klaar is om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Ook kleine periodes van unieke aandacht voor zichzelf kunnen de batterijen van je kind weer helemaal opladen.

 

1. Vraag wat je kind nodig heeft of leuk zou vinden om meer rust te ervaren, om tijd voor zichzelf te hebben. Het kan ook helpen om te vragen wat je kind echt niet leuk vindt. Ontdek samen welke zaken je kind helpen om rustiger te worden.

 

2. Laat je kinderen, vlak voordat ze gaan slapen, liever geen tablet of tv kijken. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat mensen dan moeilijk tot rust kunnen komen in hun hoofd en dat de blootstelling aan het licht van deze toestellen de hersenen tegenhoudt om het slaaphormoon melatonine aan te maken. De Finse onderzoekers raden daarom aan om anderhalf uur voor het slapengaan geen smartphone, tablet of tv te gebruiken. Vind je anderhalf uur te veel, dan kan een uur of een halfuur al verschil maken.

 

3. Muziek is een wondermiddel om te ontprikkelen. Je kunt wat rustgevende muziek op een mp3-speler zetten en je kind ernaar laten luisteren als het in bed ligt. Dit is voor veel kinderen een heerlijke manier om tot rust te komen. Je vindt heel wat meditatie- en ontspanningsmuziek via muziek- streamingdiensten en op internet.

 

"Vorig jaar kochten we in de Efteling een cd met allemaal rustige liedjes. We zetten hem soms op voor onze kinderen gaan slapen. Dan kunnen ze tot rust komen, zeker wanneer het een drukke dag was. Elise, onze oudste, vraagt er soms zelf naar: “Mama, wil je alsjeblieft nog eens die droommuziek opzetten?” (mama Greet)

 

4. Vlak voor het slapengaan of ’s nachts wanneer kinderen wakker worden, kan het zijn dat het denken de overhand krijgt. Vooral heel kleine kinderen kunnen dit moeilijk stoppen. Alle manieren om de aandacht te verleggen van hoofd naar lichaam, naar het voelen, kan dan helpen: massage, body-scan, mindfulness, ademhalingsoefeningen enzovoort.

 

"Ik gebruik veel gratis filmpjes van YouTube met meditatie voor kinderen. Ik probeer wat af te wisselen, dat vindt Klaar (9) fijn." (papa Toon)

 

5. Om het piekeren te laten stoppen, kun je ook met je kind de gedachten op een papiertje schrijven en dit in een doosje of in een poppetje stoppen. Zo zijn de gedachten ‘uit hun hoofd’.

 

6. Wanneer je zegt dat kinderen ‘moeten slapen’, is de kans groot dat ze zo hard hun best gaan doen dat het helemaal niet meer lukt om te slapen. Zeg daarom ‘rust maar lekker’. Het is belangrijker dat ze eerst rust vinden om vervolgens gemakkelijker in slaap te kunnen vallen en de druk valt weg.

 

7. Het is belangrijk dat kinderen en tieners ook buiten komen. Moedig je kind aan om buiten te spelen, trek er samen op uit naar het park of de speeltuin, en zorg ervoor dat ze ook op latere leeftijd buitenactiviteiten doen. Het is wetenschappelijk bewezen dat tijd in de natuur erg positieve effecten heeft, zowel voor kinderen als voor volwassenen. Zo komen ze bijvoorbeeld makkelijker tot rust.

 

8. Een heel eenvoudige, maar zeer doeltreffende manier is letten op je ademhaling. Adem vier seconden rustig in en zes seconden uit. Dit doet je hartslag op een heel eenvoudige manier zakken en zorgt ervoor dat je hersenen meer zuurstof krijgen. Hierdoor kun je helder denken en blijf je ook rustiger. Als je deze techniek vaak oefent, zul je bij toekomstige stresspieken automatisch sneller tot rust komen.

 

Uit ‘Hoogsensitief opvoeden’ & ‘Opvoeden tot zelfvertrouwen’ 

 

>> Ontdek de geplande lezingen 'Opvoeden tot zelfvertrouwen' in voor- en najaar en de assertiviteitstrainingen voor kinderen bij jou in de buurt.

 

 

Please reload

child-1871104_edited.jpg
estee-janssens-396876-unsplash.jpg
Please reload

FIJN DAT JE

BIJ ONS BENT

  • Facebook Social Icon

ZITDAZO VZW

ONS TEAM

ONDERNEMINGSNUMMER 0538 794 814

IBAN BE82 0017 0619 8068
 

ALGEMENE VOORWAARDEN

CONTACTEER ONS