Slaap kindje, slaap

Wanneer moet mijn kind naar bed?

 

Hoe ouder kinderen zijn, hoe later hun bedtijd. Kleuters liggen op weekdagen gemiddeld om 19u30 in hun bed. Bij basisschoolkinderen ligt dat gemiddelde rond 21u. Elk kind is anders, maar klik hier voor een richtschema.

 

Er is een verschil tussen weekdagen en weekenddagen. Gemiddeld genomen gaan kinderen tijdens het weekend meer dan een uur later naar bed dan in de week.

 

Een aanwijziging of het slaapuur van je kind zich op het goede moment bevindt, krijg je door de tijd die verstrijkt tussen het licht doven en het werkelijk in slaap vallen zelf te observeren. Op weekdagen duurt dit bij kleuters gemiddeld genomen 5 minuten, bij basisschoolkinderen een half uur.

 

Een gezonde kamer

 

Het is belangrijk dat het niet te koud of te warm is op de slaapkamer. Tijdens de slaap is het immers moeilijker om de lichaamstemperatuur goed te regelen. Kijk bij mogelijke slaapproblemen ook even de luchtvochtigheid van de ruimte na. Die bevindt zich idealiter tussen de 50 en 60%. Een goed verluchte slaapkamer zal de slaap van kinderen ten goede komen. 

Stil in het donker

 

Kinderen slapen het best in het donker. Licht heeft een invloed op het slaappatroon. Probeer daarom lampjes in de kamer te vermijden. Indien het toch niet anders kan, plaats dan een lampje op de gang en zet de deur op een kier. Zorg voor een stille omgeving. We weten dat constant ‘lawaai’ tijdens de slaap niet goed is voor de hersenontwikkeling.

 

👉 Volg ons op Facebook


Laat je kind in zijn eigen bed

Kinderen slapen beter indien ze zich veilig en geborgen voelen op de plek waar ze slapen. Zorg daarom voor een knusse omgeving. Een goede routine voor het slapengaan kan hier ook toe bijdragen. Zorg voor een rustgevend slaapritueel. Vermijd een te drukke activiteit net voor slaaptijd. Je kind mee in het ouderlijk bed nemen kan als signaal geven: ‘jouw kamer is een onveilige plek’. Zo geef je jouw kind ook de kans een enge droom op zichzelf te verwerken.

 

Slapen doen we in fases

 

Momenten van diepe slaap wisselen af met periodes van lichte slaap. Tijdens deze laatste - meer onrustige – slaap, komen de meeste dromen voor. Dit is de REM-slaap, die een noodzakelijke functie van onze hersenen uitvoert. Kinderen hebben een in verhouding langere REM-slaap dan volwassenen.

 

Waarom dromen we?

 

Hoewel nog niet aangetoond, gaat de wetenschap er van uit dat we dromen om ervaringen te verwerken. Nachtmerries zijn enge of benauwende dromen. Kinderen hebben hier vaker last van. Ze verwerken voor hen stresserende gebeurtenissen.

Korte troost

Kalmeer en troost je kind, wees nabij maar doe het kort. Maak je kind niet verder wakker door uitgebreid vragen te stellen of een praatje te slaan. Zeg wel: ‘Alles is in orde, slaap maar lekker’.


Luister

Luister naar wat je kind vertelt. Fantasie en werkelijkheid zijn verweven: een droom lijkt net echt.

 

Wat als mijn kind nachtmerries blijft hebben?

Als nachtmerries herhaaldelijk voorkomen of steeds dezelfde enge dromen terugkomen, is het goed om dit verder te (laten) onderzoeken.

👉 Volg ons op Instagram voor tips of stel er je opvoedingsvraag aan Steven

 

Wanneer naden schuren en etiketten jeuken

Leven na de dood van een kind

Wat als je kind de lat te hoog legt?

1/10
Please reload

FIJN DAT JE

BIJ ONS BENT

  • Facebook Social Icon

ZITDAZO VZW

ONS TEAM

ONDERNEMINGSNUMMER 0538 794 814

IBAN BE82 0017 0619 8068
 

ALGEMENE VOORWAARDEN

CONTACTEER ONS