Kinderen nieuwe vaardigheden en taken aanleren is een fundamenteel onderdeel van het ouderschap. Dingen aanleren kan op verschillende manieren en momenten.
Geef zelf het goede voorbeeld. Kinderen kunnen leren door te observeren, en als ouder ben je het beste rolmodel. Ze zijn van nature nieuwsgierig, dus geef antwoord op hun vragen en laat ze zelf proberen.
Maak gebruik van spontane leermomenten. Dagelijkse interacties leveren incidentele leermomenten. Dit zijn momenten waarop kinderen zelf het initiatief nemen of vragen stellen. Je kan de vraag gewoon beantwoorden of terugketsen (“Weet je nog hoe we de vorige keer deze puzzel hebben gemaakt?”).
“Vraag – Zeg – Doe”- methode is een manier om kinderen zelfstandig te helpen worden. Als je de aandacht van een kind hebt, vraag je wat de eerste stap is in het gebeuren (bijvoorbeeld veters strikken: “Wat doen we eerst?”). Hebben ze het goed, herhaal je het. Geven ze het foute antwoord, leg je uit wat ze moeten doen. Laat ze de taak zelf proberen of doe het samen. Vergeet niet te complimenteren.
Een gedragskaart werkt voor moeilijkere taken of taken die het kent niet makkelijk oppikt. Op die manier verdienen ze bijvoorbeeld stickers voor specifiek gedrag.
Houd altijd in het achterhoofd dat het aanleren van nieuwe vaardigheden geduld en tijd vraagt. Als je zelf geen tijd hebt of je boos voelt, zoek dan een ander moment op je kind te ondersteunen in het leerproces.
Complimenteer bij elke poging of volgende stap. Ook kleine verbeteringen mag je niet vergeten.
Bron: Triple P (Positief Pedagogisch Programma)