Het vaccinatieprogramma van de overheid is gebaseerd op jarenlang onderzoek, op harde cijfers. Een hoge inentingsgraad zorgt ervoor dat er duizenden doden op jaarbasis kunnen voorkomen worden. Toch zijn er steeds meer ouders die twijfelen of met volle overtuiging ervoor kiezen om hun kind niet te laten inenten.
‘Ik weet toch wat het beste is voor mijn kind’
Deze ouders – ook vaak hoogopgeleid – willen zich niet laten sturen door de overheid, maar liever zelf beslissingen nemen over alles in het leven van hun kind. Toch is dat gevaarlijk, het is namelijk een vorm van zelfoverschatting.
‘Inentingen maken mijn kind ziek’
Vele onderzoeken die zeggen aan te tonen dat er een link is tussen vaccinaties en het ontstaan van bepaalde ziektes, blijken achteraf niet te kloppen. Zo circuleert nog steeds het verhaal dat kinderen autisme zouden krijgen na een bepaalde vaccinatie. De wetenschapper die dit onderzoek heeft geleid, mag zijn beroep niet meer uitoefenen omdat het onderzoek frauduleus bleek. Toch hebben fora en blogs nog een grote impact en doen ze een steeds grotere groep mensen twijfelen aan vaccinaties.
‘Genoeg anderen zijn gevaccineerd, dus mijn kind heeft geen inenting nodig’
Deze gedachtegang is in feite erg individualistisch, want als alle ouders op deze manier denken zal de immuniteit op termijn wegvallen. Niet alleen kleine kinderen, maar ook andere mensen met een slechte weerstand gaan dan ernstige risico’s lopen.
‘Het zal toch zo erg niet zijn’
Deze ouders baseren hun beslissing om niet te vaccineren op een gevoel dat het allemaal wel mee zal vallen. Omdat we in onze streken nog maar amper te maken krijgen met ziektes als mazelen of polio, weten ouders niet hoe ernstig de consequentie van dergelijke infecties kunnen zijn.
‘Ik doe liever niets en wacht af omdat ik twijfel’
Tania Lombrozo ontdekte dat ouders het erger vinden om hun kind te laten inenten dan om niets te doen en af te wachten wat er nadien gebeurt. ‘Waarom zou je een gezond kind inspuiten met slechte stoffen?’ vragen zij zich af.
Bronnen
Calling the shots, why parents reject vaccines (J. REICH)
Dilemmas in maintaining a high vaccination rate in the Netherlands (E. GEELEN)
Using behavioral insights to increase vaccination policy effectiveness (C. BETSCH)
Discrete choice experiments in public health (J. VELDWIJK)