Schermafbeelding 2020-06-29 om 14.29.26.

wie leert optimistischer te zijn,

wordt gelukkiger

samen

positief.

zorgen voor jezelf
stappen naar optimisme
onze tools voor jou
optimistische quotes
psychische problemen
assertiviteitstraining
leesinspiratie
op zoek naar hulp?
positieve tiktok vibes
Show More

positief denken kan je leren.

 

Hier lees je hoe je stap voor stap kan werken

aan een positieve mindset.

Positief denken betekent voor alle duidelijkheid niet dat je het leven door een roze bril moet bekijken. Het gaat er dus niet over alle moeilijke dingen die gebeuren te verbergen of weg te duwen. Het betekent wél dat je de zaken in perspectief durft plaatsen. Dat verdriet iets tijdelijks is dat er mag zijn, bijvoorbeeld. Dat er ook weer zonnige dagen zullen komen, of op zijn minst minder bewolkte momenten.

 

Tal van onderzoek toont een positief verband aan tussen positief denken en het geluksgevoel dat mensen ervaren. Kinderen en volwassenen die positief over zichzelf kunnen denken gaan op de lange termijn een stabieler en groter vertrouwen in zichzelf krijgen, vaker het initiatief durven te nemen, zelf problemen (durven) oplossen en zich minder snel laten ontmoedigen door een teleurstelling. In hersenscans wordt vastgesteld dat optimisme wordt gekenmerkt door het ontbreken van stress.

We weten dat kinderen en volwassenen die het gevoel hebben dat ze invloed hebben op hun leven gelukkiger zijn dan anderen die menen dat het leven hen overkomt.

 

1 // ‘Jaag je eens wat minder op’

 

Soms maak je je wel eens druk om problemen die je ervaart op je werk of op school, met vrienden of familie. Het kan gaan om kleine of grotere irritaties. Over mini-piekermomentjes of grotere piekeruren of –dagen. Over een gezonde dosis relativeringsvermogen beschikken heeft als gevolg dat je controle houdt over je eigen geluksniveau. Relativeren is: de dingen in het juiste perspectief zetten.

 

// Welke dingen wil jij meer relativeren?

 

2 // ‘Eenvoud is het hoogste wat je kan bereiken’ (Chopin)

 

Beleef elk moment. Het komt zoals het komt, leef intens en geniet van de kleine dingen. Onderzoek weet dat mensen die dankbaar zijn meer gelukgevoelens ervaren. De dag kan je dus best starten én afsluiten met een dankjewel tegen jezelf. Doen!

 

// Hoe kan jij tevreden zijn met minder? Waar ben jij dankbaar voor?

3 // ‘Doe dingen samen’

 

Omring je met mensen die je graag ziet en maak samen nieuwe herinneringen. Een connectie hebben met positief ingestelde mensen rondom je heeft een groot effect op je geluksgevoel. Sommige mensen vragen meer energie van je dan wat jullie connectie ‘opbrengt’ of kosten je zelfs energie. Omring jezelf daarom met mensen die een positieve vibe hebben en ook zo’n impact hebben op jou.

 

// Tegen wie ga jij vandaag 'ik zie je graag' zeggen?

 

4 // ‘Hoe gaat het met je? Druk druk druk…’

 

Het leven lijkt soms wel een wedstrijd. Denk eens na over de zaken die op jouw 'balk' liggen. Wat heb jij nodig om de balk wat vrijer te maken? Om weer wat meer te kunnen ademen? Stel je al prioriteiten? TIP: begin klein. Zoals: wat kan ik vandaag doen om mijn balk niet nog voller te laten worden?

 

// Wat ligt er soms teveel op jouw balk?

 

5 // ‘Heb je haast? Ga rustig zitten.’ (Chinees gezegde)

 

Je krijgt geen stress omdat je niet perfect bent, wel omdat je perfect wil zijn. Doe niet teveel en ‘let it go’ wanneer het nodig is. Voor sommige mensen helpt het om door ademhalingsoefeningen of relaxatietechnieken dicht bij zichzelf te komen. Anderen onthaasten en laten-los door een wandeling in de natuur of een goed boek.

 

// Wat wil jij loslaten? Hoe pak je dat aan?

6 // ‘Vertrouw op jezelf’

 

3 op de 4 van onze negatieve gedachten hebben toch een positieve uitkomst. Waarom leg je de focus niet op positieve, helpende gedachten? Storende gedachten brengen je op een negatief dwaalspoor. Helpende gedachten fluisteren je moed in om dingen aan te durven.

 

// Wat is jouw helpende gedachte van de dag?

7 // ‘Lach zolang je kan’

 

Herodotus zei ooit 'If a man insisted on always being serious, and never allowed himself a bit of fun and relaxation, he would go mad or become unstable without knowing it.' Onderzoek leert dat je minder stres ervaart als je regelmatig lacht. Lachen is een natuurlijke pijnstiller en reduceert stresshormonen in je lichaam.

 

// Waar lach jij graag om?

 

8 // ‘Je bent wie je bent’

 

Je bent wie je bent, en dat is maar goed ook. Want zo zijn we allemaal anders. Ieder z'n eigen ding. Vertrouw in jezelf, met oog voor je talenten. Aanvaard wie je bent en vooral: wees niet zo streng voor jezelf en anderen.

 

// Waar ben jij goed in?

9 // ‘Hoop is een lichtje in je hart’.

 

Concentreer je op de dingen die je graag doet, en de dingen die je hoopt. Onze gedachten bevatten veel kracht. Wanneer je regelmatig bewust stilstaat bij positieve gedachten, kan dit zorgen voor een verhoging van de kwaliteit van leven. Denk niet aan wat je niet hebt, maar wees blij en geloof in wat kan komen. Want zonder hoop zet je geen eerste stap.

 

// Waar hoop jij op? Welke eerste stap heb jij daarvoor nodig?

 

10 // ‘De tijd vliegt snel, gebruik hem wel’

 

Dagen, weken en maanden glijden voorbij. Voor je het beseft is alweer een jaar omgevlogen. Tijd nemen voor dingen waar je energie uit haalt is daarom belangrijk. Al is het maar om op je sterfbed niet te hoeven zeggen: ‘had ik maar…’. Prioriteiten stellen in het verdelen van je tijd is cruciaal voor een positiever leven.

 

// Waar kan jij van genieten en hoe ga je daar écht tijd voor maken?

#SamenPositief

EEN INITIATIEF VAN ZITDAZO VZW

CONTACTEER ONS

ONDERNEMINGSNUMMER 0538 794 814

IBAN BE82 0017 0619 8068
 

ALGEMENE VOORWAARDEN

  • Facebook
  • Spotify
  • iTunes
  • Instagram